محل تبلیغات شما
با سلام 

 

 

شرح کامل پاسخ به سوالات امتحانی :

 1- ارکان پیام :

فرستنده - مجرا/کانال/رسانه -گیرنده - بستر / فرهنگ* فرستنده - رمزگزاری - متن پیام - رمز گشایی

2- رسانه چیست و 6 نمونه رسانه نام ببرید ؟

ابزار انتقال پیام که محتوا از طریق آن به مخاطب منتقل میشود مجرا کانال یا رسانه می گویند مانند : اینترنت - کتاب - رادیو - تلویزیون - رومه - مجلات - تلفن - شبکه های اجتماعی

3- متن ، زیر متن ، فرا متن را با یک مثال توضیح دهید ؟

متن: لایه میانیکه دارای پیام آشکار و عناصر مستقیم و اصل تولید رسانه ومحصولات ملموس آن است را متن میگویند( در واقع همه اطلاعات ظاهری موجود در یک پیام است ) برای مثال: در یک شعر یا ضرب المثل دقیقا همان واژگانی است که شاعر یا نویسنده از آنها استفاده کرده است . 

زیر متن : به پیام های پنهان و غیر مستقیمی که تولید کننده پیام با بهره گیری هدفمند از فنون اثر گذاری بر مخاطب در لایه زیرین تولید رسانه ای جاسازی کرده است گویند.(زنگی نهفته در زیر پیام آشکار)*در شعر، مفهوم کنایی و اصطلاحی پنهانی است که شاعر، هنرمندانه و غیر مستقیم با استفاده از صنایع ادبی در بطنیک متن، جاسازی شده است .

فرامتن : به لایه بالایی ، که خارج از متن پیام است  وشامل شرایط محیطی، فرهنگی و عوامل بیرونی حاکم بر درک و اثر گذاری پیام میشود . برای مثال،یک شعر احساسی یا حماسی را ،به نماد جنبش اعتراضی یا یک حرکت سازنده اجتماعی تبدیل کند .

4- رفتار مخاطب فعال و منفعل را شرح دهید؟

مخاطب فعال،کسی است که می داند،می خواهدو میتواند که به شکل مناسب  ومیزان متناسب از رسانه ها بهره برداری کند.

مخاطب منفعل: بی برنامه،بی قاعده وبیش از حد ،همیشه همه جا حاضر وناظر است.

5- پدیده سرریز اطلاعات چگونه ایجاد شده و یک مثالی که این مفهوم را در ذهن شما تداعی می کند چیست؟

امروزه ماگریزی از رویارویی با رسانه ها و پیام های رسانه ای نداریم. فناوری های نوین ارتباطی وضعیتی را فراهم ساخته اند که افراد در کمترین زمان با کمترین هزینه، پیام های تولیدی خود را به صورت جهانی انتشار می دهند ، این امر ما را با پدیده ای به نام (سر ریز اطلاعات) روبرو ساخته است. این پدیده میتواند  موجب اضطراب و سردرگمی افراد و ناتوانی درتصمیم گیری در انتخاب یاصرف نظر کردن از همه یا بخشی از اطلاعات شود. برای مثال، مجلس قانونی را می خواهد تصویب کندعده ای با آن موافق و عده ای با آن مخالفت می کنند و مردم نمی دانند کدام را قبول کنند وچگونه عمل کنند .

6- مفاهیم زیر را کوتاه همراه با یک مثال توضیح دهید ؟

دروازه بانی خبر : 

دروازه بانی خبر، فرایند گسترده ای از کنترل اطلاعات، شامل تمام جنبه های رمز گذاری پیام،نه فقط انتخاب ،بلکه ممانعت از نشر،انتقال،شکل دهی،ارائه و عرضه،تکرار،زمان بندی در طول مسیر انتقال از منبع به گیرنده است. دروازه بانی شامل تمام جنبه های انتخاب، نگه داشتن و کنترل پیام است . برای مثال در خصوص گزینش، چینش وپردازش چند خبر از بین تعداد زیادی از نمونه مثالی ساده از دروازه بانی خبر است.

برجسته سازی :

استخراج یک پیام از میان دیگر پیام ها یا از میان عبارت های یک پیام ،در حالی که موضوعات دیگرمطرح شده از سوی رسانه،کوچک وکم اهمیت جلوه می کند ، برجسته سازی نام دارد. به عنوان مثال ، برحسته سازی یک خبر در مطبوعات با استفاده از عنوان صفحه بندی ،اندازه عنوان،استفاده از عکس،نقش،طرح و جایگاه خبر در صفحه انجام می شود .

اطلاعات و اخبار زرد :

خیلی وقت ها اخبار و اطلاعات به همراه رنگ و لعاب زیاد و با استفاده از کلمات فریبنده و به صورت جذاب ارائه می شود و ممکن است ما را ساعت ها به خود مشغول کند، اما با کمی دقت در این گونه پیام ها، متوجه می شویم که بر خلاف ظاهر فریبنده وجذابشان ،محتوایی سطحی و توخالی دارند وعلی رغم سرگرم کنندگی و جالب بودن، ارزش چندانی ندارند واطلاعات ارزشمند به ما اضافه نمی کنند. به این اخبار و اطلاعات ، اخبار و اطلاعات زرد گفته می شود . برای مثال ازدواج یک بازیگر ایرانی به اضافه عکس و فیلم انها .

 

اخلاق رسانه ای :

اخلاق رسانه ای، امری درونی و با ارزشها مرتبط است، بدین مفهوم درونی است که مجموعه قواعد اصول اخلاقی باید توسط فرستنده پیام رسانه ای رعایت شود.منشا ارزش ها خانواده،دوستان و همسالان ،دین،آموزش و پرورش،ورسانه ها هستند. برای مثال :حمله مردم ایران به صفحه اینستاگرامی یکی از بازیکنان فوتبال خارجی .

معتاد رسانه ای :

کسانی که معتاد رسانه ای هستند،به ورزش و فعالیت های بدنی بی میلی نشان می دهند. استفاده از رسانه (اینترنت و )همه فکر و ذهنش را مشغول کرده است.  هنگامی که برای وقت گذرانی بیش از حد در استفاده از رسانه مورد اعتراض وافع میشود،حالت تدافعی به خود میگیرد و. برای مثال استفاده بیش از سه ساعت پشت سر هم و بدون هدف خاص .

7- کسی که روزانه چهار ساعت و به صورت متناوب برای کارهای تحقیقاتی خود از اینترنت پرسرعت استفاده می کند آیا معتاد رسانه ای است؟ چرا؟؟؟( در دوخط شرح کامل دهید)

البته قضاوت در باره اعتیاد رسانه ای به این سادگی نیست و باید عواملی چون شرایط اعتیاد،مخاطب و دسترسی را درنظرگرفت،به عنوان مثال شرایط اعتیاد به اینترنت عبارتند از:استفاده بیش از سه ساعت پشت سر هم و بدون داشتن هدف خاص ،پهنای باند اینترنت درکشورها نیز متفاوت است و روی زمان دسترسی به اینترنت اثر می گذارد. شرایط مخاطب در ایام تحصیل،کار،امتحانات،تعطیلات و نیز بر زمان استفاده از رسانه ها اثر می کذارد. ممکن است شما در ایام تحصیل برای انجام پژوهش های مدرسه ایخود گاهی بیش از سه ساعت از اینترنت استفاده کنید یا پس از ایام امتحانات بیشتر ساعات روز را برای سرگرمی به استفاده از رسانه اختصاص دهید که به معنای اعتیاد رسانه ای نیست 

 

8 )یک روز زیبای بهاری دو نفر از خواب بیدار شده و با اتفاقی ناگوار مواجه می شوند:

1) نفیسه می بیند عکس هایی که روی پروفایلش در تلگرام گذاشته شده بود در چند کانال پرمخاطب تلگرام در حال دست به دست شدن است.

2) سعید که با هزار زحمت بالاخره توانسته بود با جذب سرمایه گذار یک آلبوم موسیقی را روانه بازار کند، می بیند که تمام ترانه هایی که خوانده در تمام سایتها منتشر شده است.

در این دو موقعیت به ترتیب کدامیک از حقوق مخاطب زیرپا گذاشته شده است؟

الف) حریم خصوصی، حق تکثیر

ب) حق پاسخگویی و تصحیح، رعایت انصاف و بی طرفی در رسانه ها

ج) حریم خصوصی، حق شکایت از رسانه خطاکار

د) هیچ حقی از مخاطب زیرپا گذاشته نشده، حق تکثیر

گزینه (  د  ) صحیح است .

9)در کلاس تفکّر و سواد رسانه ای »، بحث در مورد سانسور » بالا گرفته و هر کدام از دانش آموزان، با توجّه به دانشِ خود از مبحث سواد رسانه ای، نکاتی را بیان م یکنند.! ناگهان، معلّم این جمله را می گوید:

خسته شدیم اینقد این صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، هِی خبرها رو سانسور می کنه! بقیه رسانه ها، خوبه! راحت همه چیز رو نشون میده؛ بدون طرفداری و جانبداری.! او نجوری قشنگ می فهمیم دنیا دست کیه.!!! »

کدام یک از جملاتِ دانش آموزان، بی ربطترین جمله به جملات معلم می باشد؟

الف) هر رسانه، با توجّه دیدگاه و ارزش های خود عمل می کند و به همین دلیل، برخی از خبرها را حذف می کند یا برخی دیگر را پر رنگ می کند.

ب) رسانه ی بیطرف وجود ندارد؛ یعنی هر رسانه برای تولیدات خود، دست به انتخاب می زند و این انتخاب ها بازتابی از ارزش ها و دیدگاه های تولیدکننده هستند.

ج ) کار رسانه، با بازنمایی از واقعّیت درهم آمیخته و هر رسانه، انتخاب می کند که واقعیّت را به چه شکلی به مخاطبین خودش نشان بدهد.

د) هر پیام رسانه ای، دارای یک من است ولی این من، ااماً نوشتاری نیست! ویژگی مشرک همه این متون، بده و بستان پیام است.

گزینه (  د  ) صحیح است .

10)با توجه به شناختی که از قالب های مختلف رسانه ای دارید، کدام بسته از رسانه های زیر، می توانند در کمترین زمان بیشرین تاثیر را بر مخاطب بگذارند؟

الف) کتاب، رومه، رادیو

ب) تلویزیون، رومه، شبکه های اجتماعی

ج) سینما، تلویزیون، بازی

د) بازی، رادیو، عکس

گزینه (   ج  )صحیح است .

11) کلیشه سازی و کلیشه ها ااما کارکرد منفی ندارند و میتوانند به صورت مثبت هم مورد استفاده قرار بگیرند.

کدامیک از جمالات زیر می تواند مثالی برای توضیح فوق باشد

الف) بازنمایی لوازم صوتی و تصویری ژاپنی در رسانه های ایران

ب ) بازنمایی اسلام در رسانه های غربی

ج) بازنمایی کالاهای چینی در اغلب رسانه های دنیا

د) بازنمایی سرخ پوستان در فیلمهای وسترن امریکایی

گزینه  (  الف   ) است

12)مریم و فاطمه در حال مرور اخبار در یک سایت با پیام زیر مواجه میشوند:

در پی اجرای نمایشی در برنامه فیتیله ها ، مردم یکی از شهرهای ایران اعراض خود را در قالب برپایی تجمعات در میدان های اصلی شهر نشان دادند. »

مریم اصالتا آذری زبان است و به نظرش مردم کار درستی انجام داده اند و اگر مردم هم اکنون صدای اعراض خود رابه گوش مسئولین صداوسیما نرسانند ممکن است در آینده اهان تهای بیشری در برنامه های تلویزیون صورت بگیرد.

اما فاطمه معتقد است با توجه به اعلام سازندگان برنامه آ نها هیچ نیت بدی نداشته اند و مردم باید آستانه تحمل خود را بالا ببرند.

فارغ از درست یا غلط بودن نظر مریم و فاطمه، با توجه به کدام یک از مفاهیم سواد رسانه ای می توانیم مواجهه متفاوت این دو فرد را در مقابل خر منتر شده، توضیح دهیم؟

الف) توجه به فرامتن در فهم پیام

ب) توجه به زیر متن در فهم پیام

ج)اهمیت کانال ارتباطی در انتقال پیام ساختگی بودن پیام

د) ساختگی بودن پیام

گزینه (  الف   ) است .

13 ) به تازگی خبری مبنی بر رسوایی بزرگ در شرکت فیسبوک منتر شده است. این رسوایی پس از آن روی داد که مشخص شد شرکتی به نام »Global Science Research با دسترسی به پروفایل 87 میلیون کاربر فیسبوک، اطلاعات شخصی کاربران را در قالب داده و بدون جلب رضایت آنها، در اختیار شرکت کمبریج آنالیتیکا » قرار داده است. شرکت خصوصی کمبریج آنالیتیکا نیز که در زمینه پردازش داد هها برای انتخابات فعال است، از این داد هها با هدف تبلیغ برای کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا استفاده کرده است.

14) با توجه به خبری که خواندید کدام یک از بی اخلاقی های رسانه ای در فیسبوک رخ داده است؟

الف) محتوای مجرمانه مرتبط به انتخابات

ب) محتوای مجرمانه مربوط به حریم خصوصی

ج) محتوای علیه مقدسات

د) محتوای تحریک کننده به ارتکاب جرائم.

گزینه  (  ب    ) است .

دیجیتال مارکتینگ چیست و تاثیر و کاربرد آن در شغل انتخابی شما چیست؟

هوش مصنوعی چیست وکاربرد آن در شغل انتخابی خودتان چیست؟

شغل انتخابی خود را بنوسیدو آینده این شغل در ده سال آینده چیست؟

رسانه ,پیام ,های ,یک ,ای ,استفاده ,رسانه ای ,می کند ,استفاده از ,از رسانه ,توجه به ,مخاطب زیرپا گذاشته

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها